Zarejestruj się | Masz już konto? Zaloguj się



Pracownia Symulacji Medycznej otwarta
Nowe fantomy na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym potrafią kaszleć, łzawić, mrugać oczami, krwawić, a nawet odpowiadać na pytania zadawane przez personel.
Niektóre, te najnowocześniejsze, reagują na podane leki. Otwarta 7 listopada br. przez marszałka Mieczysława Struka i rektora Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Janusza Morysia Pracownia Symulacji Medycznej w odrestaurowanym Budynku nr 1 przy. ul. Dębinki 7 wyposażona jest w kilkudziesięciu takich plastikowych pacjentów. Koszt jednego sięga nawet 150 tys. zł. Na tego rodzaju fantomach uczyć się będzie w Gdańsku około 270 studentów rocznie.
Mają oni do dyspozycji pięć gabinetów symulacyjnych wyposażonych w najnowocześniejszy sprzęt tego rodzaju na świecie. – Nowe pracownie bardzo dobrze odzwierciedlają postęp, jaki dokonuje się w dydaktyce medycznej i nowoczesnym kształceniu studentów na kierunku lekarskim w Polsce i na świecie – mówi dr hab. Tomasz Zdrojewski, koordynator projektu. – W szpitalach, w których uczy się studentów symulacji, mniej zdarza się błędów lekarskich i pacjenci są bardziej bezpieczni. Zaawansowane fantomy służą nie tylko do ćwiczenia iniekcji, mierzenia ciśnienia, intubacji czy cewnikowania, ale przede wszystkim całościowo pojętej terapii, której nieodłącznym elementem jest współpraca zespołu lekarz – pielęgniarka – ratownik oraz reagowanie na zmiany stanu zdrowia chorego.
W gabinetach oraz dwóch pokojach lekarskich studenci Wydziału Lekarskiego, pod nadzorem doświadczonych specjalistów, będą nabywać umiejętności kliniczne niezbędne do pracy z chorymi w szpitalu klinicznym, bezpośrednio przy łóżku chorego. Wszystkie pomieszczenia posiadają kamery i zapewniają możliwość nagrywania szkolących się, a później odtwarzania i wspólnej analizy ewentualnych niedociągnięć.
Symulacja medyczna to obecnie najszybciej rozwijający się dział edukacji medycznej z wykorzystaniem nowych technologii. W pracowniach symulacji wykorzystuje się standardowych pacjentów (aktorów i samych studentów, którzy uczą się na sobie) do nauki badania przedmiotowego i podmiotowego, prostych manekinów symulacyjnych do nauki opukiwania płuc, osłuchiwania serca, intubacji czy wkłucia dożylnego oraz najbardziej zaawansowanych technicznie symulatorów człowieka.
Projekt poprawy jakości kształcenia studentów z wykorzystaniem symulacji medycznych otrzymał dofinansowanie z UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Całkowity koszt realizacji inwestycji wyniósł 3.998.250 zł. Zadanie przygotował i realizował zespół Zakładu Prewencji i Dydaktyki (koordynator dr hab. T. Zdrojewski, kierownik dr A. Ignaszewska-Wyrzykowska), przedstawiciele siedmiu jednostek administracji GUMed oraz pracownicy Referatu Realizacji Projektów Urzędu Marszałkowskiego.
Projekt był realizowany od października 2011 r. do września 2013 r. W tym czasie wykonano prace budowlane, sanitarne, wentylacyjne, elektryczne, teletechniczne i informatyczne. Pomieszczenia wyposażono w sprzęt biurowy, elektroniczny (ekran, kamery, sprzęt nagłaśniający, rzutniki, drukarki, tablice multimedialne, kserokopiarki oraz zestawy komputerowe wraz z oprogramowaniem), pomoce dydaktyczne (elektrokardiografy, laryngoskopy, fantomy do iniekcji domięśniowych i podskórnych, manekiny do ćwiczeń, modele części ciała i zabiegowe do nauki, symulatory, urządzenia do symulacji odgłosów serca i płuc, ciśnieniomierze) oraz utworzono studio nagrań.
 
Skomentuj ten artykuł:
Zaloguj się aby dodać swój komentarz.
Komentarze do tego artykułu:
Nikt nie skomentował jeszcze tego artykułu