Zarejestruj się | Masz już konto? Zaloguj się



Granice gościnności firm farmaceutycznych
Do niedawna wzajemne stosunki lekarz - firma farmaceutyczna były normowane wyłącznie ogólnymi dyrektywami Kodeksu etyki lekarskiej oraz poczuciem przyzwoitości lekarzy. Po nowelizacji polskiego prawa farmaceutycznego istnieją obecnie pewne dziedziny, w których współpracy między lekarzami a firmami farmaceutycznymi nadano ramy prawne.
Przykładem takiej współpracy jest sponsorowanie przez koncerny farmaceutyczne spotkań promocyjnych produktów leczniczych oraz konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla lekarzy. Wspomniana współpraca budzi jednak wiele zastrzeżeń ze względu na niejednoznaczne przepisy prawne, obowiązujące w tym względzie.

Na gruncie polskiego prawa farmaceutycznego organizowanie i finansowanie spotkań promocyjnych produktów leczniczych dla lekarzy jest dopuszczalną reklamą leku, jeżeli przejawy gościnności nie wykraczają poza główny cel spotkania oraz jeśli reklama ta nie polega na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród czy wycieczek dla lekarzy.

Wątpliwości budzi to, co należy rozumieć pod pojęciem przejawów „zwykłej gościnności". W związku z tym, iż ustawodawca nie doprecyzował tego pojęcia, w celu jego poprawnej interpretacji należy odnieść się do prawa unijnego oraz do postanowień Kodeksu Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń i Producentów Farmaceutycznych (KMFSiPF).

ak
 
Skomentuj ten artykuł:
Zaloguj się aby dodać swój komentarz.
Komentarze do tego artykułu:
Nikt nie skomentował jeszcze tego artykułu